"Eirobarometrs": Latvijas iedzīvotāji ir Eiropā apmierinātākie ar vilcienu precizitāti un uzticamību
Pētījumā, kas veikts pēc Eiropas Komisijas pasūtījuma, piedalījušies iedzīvotāji no 26 ES dalībvalstīm. Ņemot vērā eiropiešu sniegtās atbildes uz pētījumā izvirzītajiem jautājumiem un izmantojot vienotu metodoloģiju, ir noteikts arī kopīgais apmierinātības indekss visā ES un katrā dalībvalstī atsevišķi. Ar pasažieru vilcienu sniegtajiem pakalpojumiem visapmierinātākie ir Austrijas, Īrijas un Portugāles iedzīvotāji. Latvija ir ierindojusies 13.vietā ar indeksu 26,2, kas ir virs ES valstu vidējā indeksa 25,4.
Tomēr Latvijas iedzīvotāji augstāko vērtējumu snieguši sadaļā par vilcienu precizitāti un uzticamību - 85% aptaujāto atbildējuši, ka ir apmierināti ar vilcienu punktualitāti un uzticamību. Tā ir augstākā pozitīvā vērtējuma proporcija visā ES, tādējādi Latvija šajā jautājumā ierindojusies 1.vietā. Tikai 2% Latvijas respondentu ir norādījuši, ka ar vilcienu precizitāti un uzticamību nav apmierināti, vienlaikus vidēji ES neapmierināto ir būtiski vairāk - 32% aptaujāto.
Arī iepriekšējā "Eirobarometr" aptaujā, kas tika veikta 2013.gadā, Latvijas iedzīvotāju apmierinātība ar vilcienu precizitāti bija augsta, tolaik šajā vērtējumā tika ieņemta 2.vieta ES - kopumā 74% aptaujāto bija apmierināti ar šo pasažieru pārvadājuma aspektu.
Jaunākajā pētījumā augsts vērtējums no Latvijā aptaujātajiem saņemts arī par vilcienu biļešu iegādes iespējām, 83% atbildējuši, ka ir apmierināti ar vilciena biļešu iegādes ērtumu. Šajā jautājumā Latvija ar pozitīvu novērtējumu ir ierindojusies 5.vietā 26 ES valstu vidū. Salīdzinot ar 2013.gada aptaujas rezultātiem, apmierināto respondentu skaits Latvijā ir pieaudzis par desmit procentpunktiem.
Tāpat Latvijas iedzīvoji lielākoties ir apmierināti ar informācijas par vilcienu kursēšanas grafikiem un platformām pieejamību - ar to apmierināti ir 77% aptaujāto, kas pārsniedz vidējo ES dalībvalstu rādītāju.
Vairāk nekā puse Latvijā aptaujāto jeb 57% ir apmierināti arī ar brauciena laikā sniegto informāciju pasažieriem, īpaši vilcienu kavēšanās gadījumos. Arī šis ir viens no jautājumiem, kurā Latvijas iedzīvotāji ir kopumā apmierinātāki nekā vidēji visās ES dalībvalstīs aptaujātie. Savukārt 47% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju ir apmierināti ar bezvadu interneta pieejamību vilcienos. Lielākais vairums jeb 61% aptaujāto Latvijā ir atzinīgi novērtējuši arī vilcienos pieejamo personāla atbalstu.
Virs vidējā ES valstu vērtējuma ir arī Latvijas iedzīvotāju viedoklis par tīrības un kārtības uzturēšanu vilcienu vagonos, 64% respondentu ir norādījuši, ka ar šo aspektu ir apmierināti. Tāpat lielākā daļa - 75% - Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka vilcienos ir laba sēdvietu pieejamība.
"Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis atzīmēja, ka 2017.gadā vilcienu precizitāte sasniedza 99,18, kā arī šā gada pirmajā pusgadā vilcienu precizitāte saglabājās augsta - 99,23% reisu izpildīti savlaicīgi.
Kopumā aptaujā 26 ES dalībvalstīs tika vaicāts iedzīvotāju viedoklis par dažādiem ar dzelzceļa transporta pakalpojumiem saistītiem jautājumiem, tai skaitā apmierinātība ar vilcienu kursēšanas biežumu, dažādu biļešu veidu un informācijas pieejamību, sēdvietu pieejamību vilcienos, tīrību dzelzceļa stacijā un vilcienos, personāla atbalstu brauciena laikā, piekļuvi vilcienu pakalpojumiem personām ar kustību traucējumiem u.c. jautājumiem.
Uz sarakstu