Štelmahers: Meklējot zemākas izmaksas, jāraugās Baltkrievijas un Ukrainas virzienā
SIA ''New Rosme'' valdes priekšsēdētājs, Biznesa augstskolas ''Turība'' absolvents Edgars Štelmahers iesaka uzņēmējiem savlaicīgi domāt par eksporta tirgus diversifikāciju, tādejādi mazinot riskus, un skaidro, kur meklēt zemākas ražošanas izmaksas, informē Biznesa augstskola ''Turība''. Pilsētas informācijas portāls Riga24.lv piedāvā Edgara Štelmahera padomus uzņēmējiem.
Edgars Štelmahers: "2014.gads nesa pārmaiņas Austrumu tirgos, kuru rezultātā daudziem uzņēmumiem nācās pielāgoties un mainīt savu eksporta politiku. SIA "New Rosme" sāka izmaiņas eksporta politikā krietni pirms 2014.gada. Kad pārnācu uz SIA "New Rosme", kompānija aptuveni 90% no saražotās produkcijas pārdeva Krievijas un Austrumu tirgos. No pirmās dienas apzinājāmies, ka tas ir milzīgs risks, un no pirmās dienas arī mēģinājām šo risku mazināt, gan atverot veikalus Baltijas tirgū, gan strādājot ar Rietumvalstu tirgiem. Tirgus diversifikāciju īstenojam kopš 2009.gada. Diversifikācijas process nav viegls, tas prasa ļoti lielu enerģiju un resursus, lai pagrieztu uzņēmumu citā virzienā. Nepieciešams veikt izmaiņas gan preču sortimentā, produktu izstrādē, konstrukcijās, izmēru skalās u.tml. Jāņem vērā ļoti daudzi aspekti, lai ieietu jaunos tirgus, un tajā pašā laikā nepazaudētu arī Krievijas tirgu.
Izmaiņas eksporta politikā aizsākām jau sen, taču notikumi Krievijā tās paātrināja. Šogad uz Krieviju eksportējam mazāk par 20% no saražotās produkcijas, un plānojam šo apjomu vēl samazināt."
Ik dienas no Rīgas izlido vairāk kā simts reisu – ja uzņēmējs ir noskaņots eksportēt, atliek tikai nopirkt biļeti un doties tirgus izpētē. Ja nav vēlēšanās to darīt pašam, ir pietiekoši daudz dažādu aģentūru, kas nodarbojas ar eksporta tirgus izpēti un analīzi, tāpat var vērsties pēc konsultācijas Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā. Daudzās valstīs darbojas Latvijas vēstniecības, ar kuru palīdzību var dibināt biznesa kontaktus ar vietējiem uzņēmējiem un diversificēt savus pārdošanas kanālus.
"SIA "New Rosme" paplašina darbību Skandināvijā, Polijā un Vācijā. Skandināvijas tirgū darbojas mūsu akcionāri - zviedru kompānija "Swegmark of Sweden". Lielāko daļu produkcijas Skandināvijas tirgum ražojam zem šīs preču zīmes. Tas ir ļoti sens uzņēmums ar stabilām pozīcijām un senām tradīcijām. Kas attiecas uz Vāciju un Poliju, jāmin, ka Vācijā mums ir vairāki partneri, kuru apjomi ar katru gadu palielinās, savukārt, Polijas tirgū esam sākuma stadijā – ir aptuveni desmit potenciālie sadarbības partneri, notiek paraugu konstrukciju saskaņošana, un plānojam, ka tuvākajā laikā nonāksim arī līdz līgumiem un pirmajām piegādēm."
SIA "New Rosme" kā eksporta tirgu apgūšanas veidu izmanto arī franšīzes - franšīze iet kopā ar investīcijām zīmola attīstībā - tas ir veiksmīgs instruments tirgos, kuros zīmols jau ir atpazīstams, vai arī tajos tirgos, kuros kompānija ir gatava veikt būtiskas investīcijas sava zīmola atpazīstamības nodrošināšanā. "Ņemot vērā mūsu kompānijas izmērus, jāsaka, ka ir grūti ar savu franšīzi ieiet jaunos Rietumvalstu tirgos. Teorētiski, protams, sadarbības partnerus var atrast, bet, lai iegūtu stabilu pozīciju un pieteiktu savas vērtības patērētājiem, nepieciešamas daudz nopietnākas investīcijas. Šobrīd franšīzes projekti veiksmīgi attīstās Baltijas valstīs, un ir arī palikuši pieci veikali Krievijā (piecus esam slēguši)."
"2014.gadā atvērām veikalu Irākā, tā gan nebija stratēģija – atvērt veikalu kādā eksotiskā valstī, bet mēs vienmēr esam atvērti sadarbības piedāvājumiem. Ja kāds nāk ar savām investīcijām, ir gatavs uzņemties risku un viņam patīk mūsu franšīzes koncepts, tad mēs esam gatavi sadarbībai. Šajā gadījumā bija uzņēmēji no Irākas, kuriem šķita saistoši sadarboties, attiecīgi mēs šajā projektā neko neieguldījām.
Mēs piedāvājām savu konceptu, ko īpaši nenācās pielāgot. Protams, atbilstoši tirgus un patērētāju prasībām uz vietas iekārtojām veikalu. Piemēram, vīriešiem ir aizliegts ieiet veļas veikalā, skatlogi nav caurskatāmi, tāpat veikalā nav pielaikošanas kabīnes, jo sievietes pielaiko veļu turpat tirdzniecības zālē. Vietējais uzņēmējs nodrošināja, lai tiktu ievērotas šīs nianses, savukārt, mēs pieskaņojāmies attiecībā uz veikala dizainu.
SIA "New Rosme" attīsta roku darbu ražošanas procesā tajās valstīs, kurās ir zemākās izmaksas. Ja man jautā, kādā virzienā raudzīties tiem Latvijas uzņēmējiem, kuri meklē zemākas ražošanas izmaksas, jāsaka, ka ņemot vērā dolāra un eiro attiecību, tendences pasaulē liecina, ka Ķīna ir pietiekoši dārgs ražošanas poligons, tāpēc jāmeklē alternatīvas. Lai cik tas dīvaini neizklausītos, alternatīvas jāmeklē austrumu virzienā. Pietiekoši pievilcīga ir Baltkrievija, vēl joprojām neapgūts lauks ir Ukraina. Ja raugāmies ģeogrāfiski tālāk, noteikti jāmin Vjetnama, Kambodža, Laosa, Šrilanka – tās ir valstis, kur vēl ir saglabājušās pietiekoši lētas darbaspēka izmaksas.
Ražošanas vieta var ietekmēt preces kvalitāti, bet tas ir atkarīgs no tā, kā uzņēmējs spēj kontrolēt kvalitāti. Ja uzņēmējs spēj ieviest savu kvalitātes kontroli, savas tehnoloģijas, ja spēj kontrolēt ražošanas procesus, tad gala kvalitāte nebūs sliktāka kā ražojot šeit, varbūt pat labāka. Ja uzņēmējs nespēj veikt visus iepriekš minētos procesus, tas, protams, atsauksies uz kvalitāti. Spēju veikt pilnvērtīgu kvalitātes kontroli lielā mērā ietekmē ģeogrāfiskais attālums – vai uzņēmums spēj nosūtīt uz attiecīgo valsti savus speciālistus.
Runājot par jaunu SIA "New Rosme" veikalu ārpus Latvijas, jāmin, ka šobrīd norit sarunas par ASV tirgu, un iespējams, ka tuvākajā nākotnē kaut kas varētu parādīties šajā virzienā, bet, neteiksim hop, pirms neesam pārlekuši!"
Uz sarakstu