KPMG: Latvijas nodokļu politika ir labvēlīga ģimenes uzņēmumu nodošanai nākamajām paaudzēm
KPMG Baltics SIA korporatīvo finanšu projektu vadītājs Gints Sloka: "Ja uzņēmuma īpašnieku maiņa notiek mantojuma vai dāvinājuma nākamajai paaudzei rezultātā, Latvijas nodokļu režīms izskatās pievilcīgāks salīdzinājumā ar lielu daļu citu Eiropas un pasaules valstu. Šāda veida darījumi starp tuviem radiniekiem Latvijā netiek aplikti ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, kas atvieglo uzņēmumu nodošanu nākamajām paaudzēm."
Lai arī dažādās pasaules valstīs nodokļu režīmi ir ļoti atšķirīgi, kopumā ir novērojama tendence atbalstīt, kā arī veicināt izaugsmi un investīcijas vietējos ģimenes uzņēmumos. Ekonomiski attīstītākajās valstīs ģimenes uzņēmumiem kopumā ir novērojams lielāks nodokļu slogs (nodokļi, kas būtu jāmaksā bez nodokļu atvieglojumiem), tomēr tajās arī tiek piemērots plašāks atlaižu un atbalsta klāsts nekā attīstības valstīs.
Interesanti, ka valstīs, kur ģimenes uzņēmumu īpašnieku maiņas gadījumā, mantojot vai dāvinot, tiek piemēroti salīdzinoši augstāki nodokļi, tiek arī kavēta paaudžu nomaiņa. Vecākā paaudze biežāk izvēlas uzņēmuma īpašuma tiesības paturēt savās rokās pēc iespējas ilgāk, tādējādi nereti aizkavējot biznesa nodošanu nākamajai paaudzei. Tas savukārt nereti rada nesaskaņas paaudžu starpā un lielāku konfliktu gadījumā var novest arī pie saimnieciskās darbības rezultātu pasliktināšanās.
"Paredzams, ka biznesa nodošana nākamajām paaudzēm kļūs arvien aktuālāka lielai daļai Latvijas uzņēmēju, kuri savus uzņēmumus ir dibinājuši 90-tajos gados un šobrīd ir sasnieguši vai drīzumā sasniegs pensionēšanās vecumu. Latvijas nodokļu politika šādos gadījumos ir pretimnākoša. Tomēr uzņēmuma sekmīga nodošana nākamajai paaudzei ir daudz komplicētāks process un ietver noteiktus sagatavošanās darbus, piemēram, laikus jāizveido vadības komanda, kas pārņems un sekmīgi turpinās darbu. Efektīvi izpildīti mājasdarbi, pirms kapitāla daļu nodošanas jaunam īpašniekam, palīdzēs nodrošināt šī uzņēmuma veiksmīgu turpmāko darbību un saglabās vai pat paaugstinās tā vērtību," uzsver G.Sloka.
Ģimenes uzņēmumi visā pasaulē veido valstu ekonomiku mugurkaulu. Tie rada aptuveni 70% no pasaules gada IKP. Pētījumā kopumā ir apkopota informācija par ģimenes uzņēmumiem 42 Eiropas un pasaules valstīs.