Auto diski – to kopšana un izplatītākie bojājumi
Auto diski un to veidi
Pirms ķerties klāt disku kopšanai un izplatītāko defektu aplūkošanai, būtu jāsāk ar nelielu ieskatu to veidos un uzbūvē, jo ne visi diski ir vienādi. Katrs no disku veidiem prasa atšķirīgu kopšanu, kā arī to izturība pret dažādiem bojājumiem ir atšķirīga.
Tērauda diski
Šie diski tiek izgatavoti no tērauda loksnēm un tos mēdz dēvēt arī par štancētajiem diskiem. Ražošanas tehnoloģijas dēļ to svars ir lielāks kā vieglmetāla diskiem. Tērauda disku galvenā priekšrocība ir to salīdzinoši zemā cena. Viens no galvenaijiem iemesliem, kāpēc tos ierasts izmantot sliktākos ceļu apstākļos, ir to triecienu absorbējošas īpašības – ja tērauda disks tiek uzsists kādā bedrē vai pret kādu asāku malu, tas triecienu uzņem un var pasargāt pārējos auto piekares mezglus no bojājumiem. Lai gan šiem diskiem ir zema pretkorozijas noturība, tos tradicionāli izmanto ziemas sezonā, kad ceļu kvalitāte ir pasliktinājusies un praktiskums ir svarīgāks par estētiskumu.
Lietie diski
Lietie diski no tērauda diskiem atšķiras ar ražošanas metodi – tie tiek "lieti" no dažādiem vieglmetāla alumīnija sakausējumiem, kas tos padara ievērojami vieglākus (līdz pat 15–30%), salīdzinot ar analoģiska izmēra tērauda diskiem. Zemāka masa nozīmē, ka ar šādiem diskiem aprīkots spēkrats ātrāk paātrināsies un tā bremzēšanas ceļš būs īsāks. Disku zemais svars uzlabo arī degvielas ekonomiju, mazinot slodzi uz parējām automašīnas piekares detaļām un samazina to nodilumu. Alumīnija sakausējumi ir mazāk uzņēmīgi pret koroziju, tāpēc rūsēs ievērojami mazāk par tērauda auto "apaviem". Kā mīnusus lietajiem diskiem var minēt salīdzinoši augstāku cenu un nenoturību pret asiem triecieniem, kas diskā veido plaisas, nevis to saloka.
Kaltie diski
Arī kaltie diski tiek veidoti no dažādiem sakausējumiem, tomēr to īpašais ražošanas process (kalšana) tos ļauj padarīt vēl vieglākus un izturīgākus par lietajiem diskiem. Augsto veiktspēju rādītāju dēļ šie diski visbiežāk tiek izmantoti autosportā. Kalto disku cenas gan ir daudz augstākā kategorijā, salīdzinot ar lietajiem diskiem.
Saliktie diski
Saliktie diski tiek izgatavoti, izmantojot tās pašas lieto disku ražošanas metodes, taču tie nav viengabala lējumi vai kalumi, bet gan vairāku daļu kopums. Šīs konstrukcijas priekšrocība ir iespēja bojājumu gadījumā mainīt vai labot tikai kādu atsevišķu diska komponenti, taču kā mīnuss ir to salīdzinoši augstā cena.
Disku kopšana un tīrīšana
Auto diski, sevišķi tad, ja uz ceļiem nevalda silts un sauss laiks, dažādus netīrumus uzkrāj salīdzinoši ātri – bremžu uzliku putekļi, smiltis, sāls un dubļi – šis viss no riteņiem tiek arī uz disku virsmas. Netīri diski ne tikai pasliktina auto vizuālo izskatu, bet arī var bojāt diska virsmu, tāpēc tos ieteicams uzturēt tīrus, kad vien tas ir iespējams!
Lai nodrošinātu, ka diski vēl ilgi saglabā sākotnējo mirdzumu, atkarībā no automašīnas lietošanas biežuma, ieteicams tos tīrīt aptuveni 2 līdz 4 reizes mēnesī. Bez regulāras apkopes, sevišķi nelabvēlīgu vides apstākļu (mitrums, sāls utt.) ietekmē, diski tiks bojāti, jo tie, ja vien nav pārklāti ar speciālu aizsargslāni, ir pakļauti korozijas iedarbībai.
Zemāk uzskaitīti daži padomi un labas disku tīrīšanas prakses piemēri, kas palīdzēs Jūsu diskus saglabāt tīrus un koptus. Disku korektas tīrīšanas darbību secība:
• pirms uzsāc intensīvu tīrīšanu, ieteicams veikt vieglu disku skalošanu ar ūdeni;
• izmanto speciālu disku tīrīšanas līdzekli (pievērs uzmanību līdzekļa marķējumam, lai noskaidrotu, kādam disku veidam tas labāk piemērots);
• ļauj iedarboties dažas minūtes, vienlaikus uzraugot, lai tas nesakalst;
• noņem putekļus ar sūkļa vai birstes palīdzību;
• noskalo ar tīru un nemineralizētu ūdeni;
• noskalo, izmantojot tīru auduma vai zamšādas lupatiņu;
• kad disks notīrīts, vari uzklāt šķidro bezkrāsas vasku.
Ja uz diska konstatē akmeņu vai ietves apmales radītus skrāpējumus, iespējami ātrākajā laikā pārklājiet tos ar piemērotu korekcijas zīmuli. Tas palīdzēs bojāto vietu aizsargāt no ārējās vides apstākļu bojājumiem un samazinās rūsēšanas iespēju.
Izplatītākie disku bojājumi
Kosmētiski defekti
Pie šiem pieskaitāmi dažādi skrāpējumi un švīkas, kas rodas no uzmestiem akmeņiem, iebraukšanas bedrēs un noskrāpēšanas uz apmalēm. Ja bojājums radies tērauda diskam, tad lielam satraukumam nav pamata, jo tas, ņemot vērā Latvijas ceļu kvalitāti, noteikti nebūs arī pēdējais. Šādus diskus sezonas beigās var pašrocīgi nopulēt un pārkrāsot jau ierastajā melnajā krāsā vai atdot auto krāsotavā, ko par samērā nelielu summu paveiks speciālists.
Ja nopietni bojāts lietais disks, process ir ilgāks un arī dārgāks, jo tas ir ķīmiski jātīra, jāstrūklo un jāpārkrāso. Darbnīcā par šādu pakalpojumu no jums prasīs 15–40 eiro par riteni.
Saliekti vai saplīsuši diski
Ja bedre, kurā sanācis iebraukt, ir asāka un dziļāka un disks ir deformēts nopietna trieciena rezultātā, to var vai nu valcēt, metināt, vai tam piemetināt izlūzušu gabalu. Šeit gan jāņem vērā, ka ne visās situācijās remonts būs iespējams, noturīgs un izdevīgs. Bojātu tērauda disku pārsvarā gadījumu ērtāk un lētāk būs vienkārši apmainīt pret citu!
Ja lietais disks ir saliekts, bet ne saplīsis, to var valcēt. Valcēšanas procesā disks atgūst formu (tas maksā 15 līdz 45 eiro), un, ja nepieciešams, tam var noslīpēt vai apvirpot malas. Lietā diska plīsuma gadījumā remonta izmaksas būs augstākas (ap 40–60 eiro) un nav garantijas, ka ar šādu disku iziesi tehnisko apskati, tāpēc šādā gadījumā labāk pieņemt zaudējumu un iegādāties jaunu disku komplektu pie Riepas1.lv. Uz sarakstu