Banner 980x90

Skolēnu ikdiena varētu būt pavisam savādāka

Ja mācību iestādes izmantotu visas iespējas, ko jau šobrīd piedāvā Latvijas informācijas tehnoloģiju uzņēmumi, par ko varēja pārliecināties Latvijas Informācijas tehnoloģiju klastera rīkotajā inovāciju parādē ''Skolēns 2015'', ikdiena vairs nebūtu tāda kā iepriekš. 

Runājot par informācijas tehnoloģijām, cilvēki tās mēdz saistīt ar nākotni. Arī izglītības jautājumos mēs fantazējam, kā mācīsies nākamās paaudzes, bet nepamanām, ka šī nākotne jau ir pienākusi. Latvijā šodien ir pieejami daudzi nozīmīgi risinājumi, kas fundamentāli izmaina mācību procesu un atvieglo bērniem skolas gaitas. Atliek vien tos izmantot! Tehnoloģijas drošībai Tehnoloģijas nāk talkā vēl pirms skolēnu nokļūšanas skolā.

Uzņēmums DPA piedāvā biometrijas risinājumus – pirkstu nospiedumu lasītājus un video analīzes sistēmas, kas neļauj mācību iestādē iekļūt nepiederošām personām vai pat nosūta brīdinājumu par nevēlamu personu mēģinājumiem iekļūt mācību iestādē, kā arī identifikācijas sistēmu, kas aizstāj paroli mobilajās ierīcēs, lai dati būtu drošībā. Izmantojot biometrijas risinājumus, tiek nodrošināta skolēnu drošība, jo jebkuru personas apliecinošu dokumentu var nozaudēt vai aizmirst, bet pirkstu nospiedums būs līdzi vienmēr.

Nākamā acīmredzamā problēma, ar ko saskaras ikviens skolēns un viņa vecāki – smagās skolas somas. Risinājums ir pagalam vienkāršs – lielāko daļu somas satura jau tagad var ietilpināt planšetē, kas mūsdienu jaunietim ir pierasta un motivējoša ierīce, kas ļautu atteikties no dienasgrāmatas un mācību grāmatām.

DEAC izstrādātā skovadības sistēma E-klase ir pieejama jau 90% Latvijas skolu, pārsniedzot 400 000 kopējo reģistrēto lietotāju un 250 000 ikdienas aktīvo lietotāju skaitu. Šī sistēma ne tikai pilnībā aizstāj klasisko dienasgrāmatu, kur skolēni var ērti un ātri uzzināt savas atzīmes, kavējumus, uzdotos darbus mājās un citas ar skolu saistītās aktivitātes, bet arī tiek nodrošināta jaunākās ar izglītību saistītās informācijas pieejamība, privāta komunikācija starp vecākiem un skolu, atzīmju reitingi u.c. Arī sistēmas administratīvie procesi ir optimizēti, kas nozīmē informācijas pieejamību pašvaldībām un valsts izglītības iestādēm. Palīdzot skolām ikdienas darbā, uzklausot problēmas un ieteikumus, E-klase ir kļuvusi par vadošo tiešsaites skolvadības sistēmu Baltijas reģionā, turklāt sadarbību ar E-klasi uzsāk arvien pieaugošs skaits interešu izglītības iestāžu un pirmsskolas izglītības iestāžu. E-klases veiksmes stāsts slēpjas ikdienas mācību procesa vienkāršošanā. Skolotājiem tas nozīmē mazāk papīra darbu, turklāt komunikācija ar vecākiem un skolēniem ir ātrāka un efektīvāka.

"Saziņā starp skolu un vecākiem iespējams gan izmantot elektronisko pastu, gan arī sekot līdzi uzvedības ierakstiem, atzīmēm, skolas jaunumiem, pieteikt kavējumus un veikt citas ikdienā nepieciešamās darbības. E-klases tehnoloģiskās iespējas nodrošina iespēju ne tikai ērti sazināties, bet arī dokumentēt saziņas procesu, kā arī analizēt datus," stāsta E-klases izstrādes vadītājs Jānis Kaģis.

Pamatojoties uz E-klases klientu vajadzībām, turpmāk plānota aktīvāka iesaiste izglītības kvalitātes attīstībā, balstoties uz līdzšinējiem atvērtas sadarbības, brīvprātības un pašfinansēšanas principiem. Nākotnē plānots paplašināt skolotāju iespējas E-klases izmantošanai darbā, radīt rīkus analītikas iespējām skolēnu sekmju izvērtēšanā, kā arī palīdzēt jauniešiem ar profesijas izvēli un tālākās izglītības iespējām. Tāpat E-klasē plānots integrēt interaktīvu mācību saturu. Interesants fakts, ka mācību gada laikā sistēmā tiek izlikti 20 miljoni atzīmju! Daudzas skolas jau ir atteikušās no parastajām dienasgramatām, tomēr ir arī vēl daudz skolu, kur papīra dienasgrāmata eksistēm paralēli elektroniskajai, kā arī ir skolas, kurās tehnoloģiju ieviešanu vēl aizvien uztver skeptiski.

Savukārt, apgāds Lielvārds piedāvā iespēju abonēt mācību grāmatas no savas digitālās bibliotēkas, kas ne tikai samazina skolas somas svaru, ļaujot piekļūt mācību grāmatu saturam elektroniski no jebkuras platformas iekārtas jebkurā laikā, bet arī piedāvā par to pašu abonēšanas maksu piekļuvi jebkurai digitālās bibliotekas grāmatai. Piemēram, ja motivētam 3.klases skolēnam dabaszinību grāmata šķiet pārāk garlaicīga, viņš var palasīt 4.klases vielu; vai arī tieši otrādi – atkārtot 2.klases vielu.

Viedtālruņi – traucēklis mācību procesam vai neizmantots resurss? Skolēnu viedtālruņu un planšetdatoru klātbūtne skolās bieži tiek uztverts kā drauds mācību procesam un disciplīnai klasē. Tomēr ir pēdējais laiks saprast, ka skolēnu rīcībā esošās ierīces ir nevis apdraudējums, pret ko ir visiem spēkiem jācīnās, bet gan neizmantots un nenovērtēts resurss, ko, gudri liekot lietā, var mācību procesu padarīt efektīvāku un interesantāku. Prasmīga tehnoloģiju izmantošana ir veids, kā ātri iegūt atgriezenisko saiti katrā mācību stundā no ikkatra skolēna, tādējādi novērtējot tēmas apguvi, progresu vai izpratni par jauno vielu vai arī uzdot kontroldarbu un iegūt automātisku vērtējumu tabulu. Pastāv risinājumi, kuri ļauj izmantot skolēnu rīcībā esošos tālruņus vai jebkuras planšetes vai datorus kā "balsošanas iekārtas". Skolotājs uzdod vai parāda uz ekrāna vai interaktīvās tāfeles (ar kurām, starp citu, ir aprīkotas daudzas Latvijas skolas) jautājumu vai uzdevumu, ļaujot katrm katram skolēnam ierakstīt atbildi savā ierīcē. Skolotājs uzreiz redz atbildes – cik ir pareizes, cik nepareizas vai kurš vēl nav atbildējis – un tas ļauj izdarīt secinājumus par vielas apguvi, izpratni un efektīvāk izmantot mācību stundai atvēlēto laiku. Šādu risinājumu arī piedāvā apgāds Lielvārds un ar kuru iespējams iepazīties Lielvārda kompetences centrā.

"Es sērfoju internetā? Nē, es taču mācos!" Digitālais saturs papildus uzziņai un literatūrai. Tehnoloģijas ir pieejamas ne tikai obligātajam mācību saturam, bet arī papildus uzziņai, izpētes darbiem vai obligātās literatūras lasīšanai.

Daži piemēri no tā, kas ir pieejams skolēniem: izmantojot RIX Technologies risinājumus, var padarīt mācībām nepieciešamās informācijas iegūšanas procesu ātru un aizraujošu. Ne visiem skolēniem interesē un ne visiem ir iespēja apmeklēt Latvijas muzejus. Taču informāciju par Latvijā esošo muzeju eksponātiem var iegūt no Nacionālā muzeju kopkataloga sistēmas www.nmkk.lv un muzeju mobilajām lietotnēm: Brīvdabas muzeja OpenEthnoLv un Rundāles Pils muzeja Rundale Palace. Valodu tehnoloģiju uzņēmums Tilde zinību krātuvē Letonika.lv piedāvā visplašāko latviešu literatūras oriģināldarbu digitālo krātuvi Letonika.lv lasītava. Vienkopus pieejami 42 latviešu autoru 157 oriģināldarbi literatūras apguvei no 5. līdz 12.klasei. Literāros daiļdarbus ikviens skolēns un skolotājs var lasīt bez papildu maksas, ja skola ir abonējusi Letonika.lv. Lasītavai un pārējiem Letonika.lv resursiem var piekļūt gan skolā, gan ārpus tās, izmantojot savus E-klases piekļuves datus.

Tagad skolēni var neierobežoti laikā un telpā tiešsaistē lasīt latviešu oriģināldarbus savās planšetēs, viedtālruņos un datoros. Letonika.lv lasītava nodrošina ieteicamās literatūras pieejamību. Tas ne tikai veicina interesi par latviešu literatūru, bet arī būtiski atvieglo skolēnu un viņu vecāku dzīvi. Ja grāmatas ir pieejamas digitāli visiem skolēniem, arī skolotājs, zinot, ka skolēniem būs iespēja izlasīt uzdotos literāros darbus, var atbilstoši plānot vielas apguvi.

Mūsu vidusskolu realitāte ir tā, ka vienās un tajās pašās klasēs, pie tiem pašiem galdiem un uz tiem pašiem krēsliem sēž kā piektās, tā 12.klases skolēni. Un ir pilnīgi viennozīmīgi, ka šādās situācijās kādam no skolēniem nāksies sēdēt nepareizā pozā. Arī šai problēmai ir risinājums – elektriski regulējami, atbilstoši augumam, galdi, ko piedāvā, Salons.lv. Taču lai regulētu smago skolas somu un nepiemērotās darba vietas radīto nepareizu stāju bērniem, interesantu risinājumu ir izstrādājis Elektronikas un datorzinību institūts. Latvijas zinātnieku izstrādātās "gudrā" korsetes cilvēka stājas monitoringam pamatā ir tehnoloģija, kas, izmantojot audumā iestrādātu sensoru tīklu, ļauj noteikt šī auduma formu un momentāni attēlot tā modeli. Dati no sensoriem tiek savākti un pārsūtīti uz viedtālruni vai planšetdatoru tālākai apstrādei. Ar ierīci iespējams novērot cilvēka stāju ilgstošā periodā, saglabāt datus par lietošanas vēsturi, kā arī sniegt tūlītēju atgriezenisko saiti korsetes valkātājam par nevēlamu stājas stāvokli. Korseti ikdienā bērns var valkāt zem drēbēm. Rezultātus vēlāk fizioterapeits var analizēt, dot ieteikumus un sekot līdzi progresam.

Noderīgi risinājumi ir pieejami ne tikai skolēniem skolās, bet arī studentiem un pieaugušajiem, kuri vēlas papildināt zināšanas. Viens no lielākajiem Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) nozares izaicinājumiem ir kvalitatīva darba spēka trūkums Šī problēma ir saistīta ar vairākiem faktoriem - kā tehnoloģiska, tā arī sociāla rakstura. Tehnoloģijas strauji attīstās un nepārtraukti mainās. Latvijas formālās izglītības sistēmai pagaidām nav efektīvo instrumentu, lai nodrošinātu absolventu atbilstību darba tirgus prasībām. Šo problēmu pastiprina arī tas faktors, ka studenti izvēlās sociālo zinību studijas nevis inženierzinātnes vai IKT.

Baltijas Datoru akadēmijas vadītāja Nadežda Semjonova atzīst: "Eiropas Komisijas prognozes liecina par to, ka mērena kopējās ekonomikas attīstības scenārija gadījumā neaizpildīto IKT darbu vietu skaits Eiropas dalībvalstīs līdz 2020.gadam var sasniegt 825 000. Latvijai, attiecīgi, tas nozīmētu 3000 – 3500 neaizpildīto darba vietu skaits. Līdz ar to, ir ārkārtīgi svarīgi attīstīt pieejas, kas var nodrošināt ar kvalitatīviem attīstības risinājumiem esošu profesionāļu produktivitātes celšanu, kā arī dotu rīkus citu profesiju pārstāvju pārkvalificēšanai un pielāgošanai darba tirgus struktūras izmaiņām. Baltijas Datoru akadēmija nodarbojas ar kompetencēs bāzētas pieejas attīstību, kas iekļauj risinājumus kompetenču modeļu veidošanai, kompetenču vērtēšanai un individuālo attīstības ceļu izstrādei un īstenošanai."

Augstskolu loma mūsdienās Augstskola kļūst neinteresanta studentiem, ja tā ir tikai vieta, kur klasiskā veidā noklausīties lekcijas. Mūsdienu augstskolām ir jāvar ar tehnoloģiju palīdzību piesaistīt pasaules līmeņa runātājus lekcijām un diskusijām, radot iespēju vietējiem studentiem, profesionāļiem un interesentiem paplašināt redzesloku, iepazīties ar starptautisku pieredzi un celt savu kvalifikāciju.

Kā pozitīvu piemēru var minēt Rīgas Biznesa skolā izveidoto pilnībā aprīkota virtuālo lekciju auditoriju, kas līdzās video konferences iespējām ir aprīkota ar pasākumu/ lekciju ierakstu un translēšanas sistēmu. Pasākumu translēšana padara saturu pieejamu plašākam interesentu lokam, savukārt lekciju ierakstīšanas iespēja ļauj studentiem nokavētās lekcijas apgūt sev vēlamā laikā, kā arī atkārtot pasniegto vielu un atgriezties pie tēmām, kas lekcijas laikā nav bijušas saprotamas. RBS video auditorija atšķiras no videozvanu pieredzes, piemēram, Skype vai citām līdzīgām platformām, jo ir aprīkota ar 3 augstas izšķirtspējas full HD kamerām, kas palīdz skatītājiem ārpus auditorijas uztvert gan runātāja ķermeņa valodu, gan intonāciju, tādējādi pastiprinot klātbūtnes efektu. Arī lektors "aiz ekrāna" diskusijas vai jautājuma uzdošanas brīdī redz un runā ar konkrēto studentu, nevis redz tikai auditorijas kopainu, jo kamera, reaģējot uz skaņu, automātiski pagriežas pret runātāju. Video konferencē ir iespējams saslēgt vairākus (atkarībā no tīkla īpatnībām, bet skaits var būt arī desmitos) runātājus, tādējādi nodrošinot prezentētāju daudzveidību semināru laikā un to savstarpējo sazināšanos. DEMOLA studentiem dod iespēju radoši risināt reālas biznesa problēmas, apzinot sevī uzņēmējdarbības potenciālu. Pilotprojekts "Gatavi rītdienai" Kamēr daudzas skolas vēl apsver tehnoloģiju lietderību, Microsoft Latvia jau pagājušajā mācību gadā uzsāka inovatīvu izglītības inovāciju pilotprojektu 5 Lavijas skolās, kura ietvaros tika veidota moderna mācību vide gan skolēniem, gan skolotājiem. Projekts tiek turpināts, bet pirmos secinājumus jau var izdarīt – skolēnu motivācija un aizrautība ir ievērojami pieaugusi, arī mācību rezultāti ir labāki, jo mācību process ir kļuvis efektīvāks. Tāpat arī projekta īstenotāji pārliecinājās, ka skolotāju vecums nav šķērslis tehnoloģiju izmantošanai un daudzi skolotāji ir motivēti tās izmantot.

Izaicinājumi Microsoft Latvia pārstāvis Rolands Ozoliņš atzīmēja, ka minētais pilotprojekts skolās atklāja arī virkni vēl risināmu jautājumu. Viens no tiem ir skolu infrastruktūra, kas lielākā daļā gadījumu nav piemērota 1:1 mācību procesa nodrošināšanai ar tehnoloģiju palīdzību, kā arī IT atbalsts skolās nav pietiekami pieejams. Nepieciešams ir patiešām jaudīgs bezvadu datu pārraides tīkls, kas spētu nodrošināt visu skolēnu vienlaicīgu pieslēgšanos mācību procesa interneta resursiem. Arī digitālie mācību materiāli ir jau radīti daudz, tomēr vēl ne visiem mācību priekšmetiem un visām klašu grupām. Nobeigumā – tehnoloģijas pašiem mazākajiem Nav noslēpums, ka mūsdienu bērni ar planšeti vai viedtālruni iemācās rīkoties ātri, pat ātrāk un pārliecinošāk nekā pieaugušie.

Pasaulē ir pieejamas tūkstošiem lietotņu, ko izmantot dažādu spēju apguvei bērniem, taču latviešu valodā to vēl ir maz. Tādēļ ļoti augstu vērtējam, ja Latvijas IT uzņēmumi izstrādā noderīgas, estētiski glītas, bezmaksas mobilās lietotnes bērniem. Piemēram, Tieto Latvija pirmsskolas un pirmo klašu skolniekiem piedāvātā lietotne Gudrinieks ir izstrādāta balstoties uz Valsts Izglītības satura centra ieteikumiem. Lietotnē ietvertie uzdevumi ir tematiski sagrupēti, piedāvājot bērniem iespēju mācīties pazīt un zīmēt ciparus, iepazīt ģeometriskās figūras un krāsas, attītstīt loģisko domāšanu un veikt pirmās vienkāršās matemātiskās darbības un teksta uzdevumus. Uzdevumu izpildei nav nepieciešama lasītprasme, jo uzdevumu iespējams noklausītes latviešu valodā.

Rīgas IT Democentrs Rīgas IT Democentrā var aplūkot un iepazīties ar daļu no minētajiem un citiem interesantiem Latvijā radītiem risinājumiem. Democentrs Gaismas pilī tika iekārtots Latvijas ES prezidentūras laikā un sākotnēji bija pieejams tikai aicinātiem viesiem, bet šobrīd pieejams ikvienam. Aicinām arī skolas pieteikt grupu ekskursijas un pārlieicnāties, ka arī Latvijā ir radīti daudzi tehnoloģiski interesanti un iedvesmojoši risinājumi. Latvijas Informācijas tehnoloģiju klasteris ir biedrība, kas apvieno Latvijas IT uzņēmumus eksporta veicināšanai un inovatīvu risinājumu atbalstam. IT Klasteris uztur Rīgas IT Demo centru, kas aicina iepazīties ar Latvijas IT uzņēmumu interesantākajiem un eksportspējīgākajiem risinājumiem. Rīgas IT Demo centrs atrodas Latvijas Nacionālajā bibliotēkā. 

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)