Kas jāņem vērā, dodoties ziemas pārgājienā?

shutterstock.com
shutterstock.com

Sals, sniegs un ledus: iestājoties noturīgiem, ziemai raksturīgākiem laikapstākļiem un pazeminoties āra temperatūrai, ir viegli zaudēt motivāciju doties ārpus telpu komforta. Tomēr pārgājiens ziemā ir lielisks veids, kā palikt aktīvam un veselīgam arī gada tumšākajos mēnešos, kad to tik vien gribās, kā atkrist dīvānā pie televizora. Fiziskās aktivitātes svaigā gaisā var uzlabot garastāvokli un emocionālo pašsajūtu, kā arī sniegs papildu enerģiju.

Nodarbojoties ar aktīvo atpūtu ziemā, tu, protams, jutīsies ērtāk, ja būsi piemēroti saģērbies. Bet, lai patiešām izbaudītu pārgājienu aukstumā un sniegā, ir ieteicams ņemt vērā vēl vairākus būtiskus padomus.

Karsts, sildošs dzērienu termosā

Viens no iecienītākajiem ziemas pārgājienu plusiem ir liels termoss, kas piepildīts ar iecienītāko karsto dzērienu. Karsts kakao, sula, tēja vai pat buljons ir lieliski piemērots malkošanai pārgājiena pauzēs un sasildīs tevi no iekšpuses. Ņem vērā, ka pārgājienā aukstā laikā labā iztikt bez alkohola, jo, lai gan tas šķietami silda, alkoholam ir tendence pazemināt ķermeņa temperatūru.

Dzer pietiekami daudz ūdens

Dzeramajam ūdenim pārgājienā ir būtiska loma. Hidratācija ir nepārtraukts, fizioloģisks process, un ķermenim nepārtraukti ir nepieciešams uzņemt arvien jaunu ūdeni, vēl jo vairāk tad, kad to nogurdina gari pārgājieni un fiziskas aktivitātes, proti, cilvēks svīst. Lai ūdens aukstumā nesasaltu (ja tas nav ieliets termosā), ūdens pudeli var ievīstīt dažās vilnas zeķēs.

Dodies ceļā līdz ar sauli

Ja vasaras mēnešos pārgājienos vēlams izvairīties no dienas karstākās daļas, ziemā ir gluži pretēji: pārgājienu plāno tad, kad saule debesīs ir visaugstāk un silda visvairāk. Tiklīdz saule pazūd aiz koku galotnēm un pār taku stiepjas garas ēnas, arī temperatūra var ievērojami kristies.

Izvēlies reljefu, kurā ir kāpumi un kritumi

Tāpat kā kāpšana pa kāpnēm, arī ziemas pārgājienā kalnup vedošie posmi liks sirdij darboties ātrāk. Tas, savukārt, uzlabos asins cirkulāciju un paaugstinās ķermeņa iekšējo temperatūru. Ja tomēr gadās sasvīst, ir būtiski virs ādas valkāt tādu apģērbu, kas ātri izžūst, un virs tā attiecīgi vilkt papildu apģērba gabalus, lai ķermenis neatdzistu.

Līdzi ņem uzkodas, kuras var ēst ejot

Tavam ķermenim, dodoties ziemas pārgājienā, būs nepieciešams vairāk kaloriju nekā parasti, jo siltuma saglabāšanas nolūkos tās tiek pastiprināti dedzinātas. Iepako uzkodas, kurās ir daudz olbaltumvielu un ogļhidrātu, lai uzņemtu nepieciešamo enerģiju. Ir svarīgi, lai ziemas pārgājienos līdzpaņemtās uzkodas būtu ātri un viegli apēdamas, atrodoties kustībā. Enerģijas atgūšanai lieti noderēs ne tikai rieksti, bet arī saldas / sāļas uzkodas, enerģijas batoniņi un vītinātas gaļas strēmelītes.

Ņem vērā laikapstākļus

Tava un citu pārgājiena dalībnieku drošība vienmēr ir prioritāte, jo tā garantē, ka labi pavadīsi laiku bez liekām raizēm. Plānojot ziemas pārgājienu, ņem vērā, ka, pirms iziet no mājas, vienmēr pārbaudi laikapstākļus un to prognozi. Putenis ar sliktu redzamību noteikti nav labākais laiks, lai dotos pārgājienos.

Sagatavo drošības plānu

Drošība nenāk par ļaunu, tāpēc nekad neaizmirsti informēt savus tuviniekus vai draugus par plānoto atpūtu dabā. Izstāsti viņiem, kur dodies, kāds ir pārgājiena maršruts, un cik ilgā laikā to esi iecerējis paveikt. Vienmēr sagatavojies sliktākiem laika apstākļiem. Iepako 10 svarīgākās lietas, pat ja ziemas pārgājiens plānots pāris stundas. Līdzi jāņem laba karte, kompass un GPS ierīce.