Banner 980x90

Šogad SPRK pilnveidos ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodiku

Ilustratīvs foto/ Foto: Stock.XCHNG
Ilustratīvs foto/ Foto: Stock.XCHNG

Šogad Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) līdzdarbosies Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma izstrādē, pilnveidojot ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodiku, komersantu uzraudzību un ūdenssaimniecības tarifu projektu vērtēšanu un apstiprināšanu.

SPRK aģentūru LETA informēja, ka ar šā gada 1.janvāri stājās spēkā jauns ūdenssaimniecības nozari reglamentējošs likums - Ūdenssaimniecības pakalpojumu likums, kas nosaka vienotas prasības ūdensapgādes un kanalizācijas pakalpojumu sniegšanai un lietošanai, un tā izstrādē aktīvi piedalījās arī SPRK.

Kopš 2015.gada februāra, kad tika veikti grozījumi Ministru kabineta (MK) noteikumos par regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem, SPRK vairs neregulē nelielos ūdenssaimniecības nozares komersantus, kas sniedz ūdenssaimniecības pakalpojumus mazam lietotāju skaitam. Proti, komersanti, kuru sniegto pakalpojumu apjoms gadā ir mazāks par 100 000 kubikmetru, vairs netiek regulēti. Atbilstoši jaunajam Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumam šo komersantu darbības uzraudzību veic pašvaldība, kas arī noteiks maksu par sniegtajiem ūdenssaimniecības pakalpojumiem.

Pērn SPRK arī izstrādāja Ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodikas projektu jaunā redakcijā. Par metodikas projektu vairākkārtīgi notikušas konsultācijas ar nozares pārstāvjiem. Paredzēts, ka metodikas projekta galīgā redakcija tiks apstiprināta 2016.gada sākumā. Ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodikas projekta jaunā redakcija izstrādāta, ņemot vērā izmaiņas nozares normatīvajos aktos - jauno Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumu un Latvijas būvnormatīvus ūdensapgādes un kanalizācijas būvēm, kas ir spēkā no 2015.gada 1.jūlija.

Metodikas projekta jaunā redakcija paredz tarifa projekta aprēķinam izmantot kārtējā gada prognozētos ūdenssaimniecības pakalpojumu apjomus, nevis pakalpojumu apjomus, kas noteikti kā vidējais lielums starp iepriekšējā gada faktiskajiem rādītājiem un kārtējā gada prognozēm. Šāda pieeja izvēlēta, lai tarifu projekta aprēķinā izmantotais pakalpojumu apjoms būtu atbilstošs esošajai situācijai un lai neveidotos būtiskas novirzes starp ikgadējās atskaitēs iesniegtajiem pakalpojumu apjomiem.

Vienlaikus metodikas projektā ir aktualizēta lietotā terminoloģija, metodika papildināta ar jaunu nodaļu par ieņēmumu un izdevumu uzskaiti, kā arī veikti citi labojumi, kas padara metodiku pārskatāmāku un saprotamāku.

2015.gadā SPRK apstiprināja 13 ūdensapgādes un 14 kanalizācijas pakalpojumu tarifus. Tarifiem vērojama tendence pieaugt, jo pieaug ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas izmaksas, kas saistīts ar to, ka komersanti turpina iesāktos darbus pie projektu realizēšanas, kas uzlabo ūdens kvalitāti un samazina vides piesārņojuma riskus.

Tarifu projektu izvērtēšana aizvadītajā gadā sekmējās ar sākotnēji iesniegto tarifu projektu samazinājumu - vidēji tarifu projekti tika samazināti par 8%, salīdzinot ar sākotnēji SPRK apstiprināšanai iesniegto tarifu projektu. Ņemot vērā, ka joprojām ir komersanti, kuri strādā ar līdz 2010.gadam noteiktiem tarifiem un šo gadu laikā ir augušas pakalpojumu sniegšanas izmaksas, regulators prognozē, ka arī 2016.gadā izvērtēšanai tiks iesniegti vairāk nekā desmit tarifu projekti. Patlaban izvērtēšanā ir četru ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzēju ūdensapgādes un kanalizācijas tarifu projekti.

Īstenojot regulēto komersantu uzraudzību, SPRK aizvadītajā gadā veica izvērstas komersantu pārbaudes, uz vietas pārbaudot gan komersantu iesniegto atskaišu atbilstību, gan apkopojot un aktualizējot regulatora darbam nepieciešamo informāciju. Iepriekšējos gados SPRK komersantu pārbaudes klātienē veica izlases kārtībā, savukārt pērn tika ievērojami paplašināts pārbaužu apjoms.

Lai izvērtētu iesniegto datu kvalitāti, kā arī apkopotu tehniska rakstura informāciju par ūdenssaimniecības sistēmām, kas turpmāk dos iespēju regulatoram salīdzināt pakalpojumu sniegšanas izmaksas līdzīgās sistēmās, pārbaudes tika veiktas teju pie visiem regulējamiem ūdenssaimniecības komersantiem. Pārbaužu laikā SPRK nekonstatēja nevienu gadījumu, kad komersantam būtu jāiesniedz jauns tarifa projekts uz samazinājumu. Tajā pašā laikā regulators secināja, ka komersantiem jāstrādā pie iesniegtās informācijas precizitātes, lai uzlabotu datu kvalitāti.

Līdz ar Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma stāšanos spēkā 2016.gadā primāri būs nepieciešams precizēt un izstrādāt vairākus normatīvos aktus, kuru izvērtēšanā iesaistīsies arī SPRK - patlaban regulators ir sagatavojis atzinumu par izsludināto MK noteikumu projektu "Noteikumi par sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanu un lietošanu" un sekos līdzi tā tālākai virzībai.

Regulatora pienākumos ūdenssaimniecības nozarē ietilpst komersantu sniegto ūdensapgādes pakalpojumu regulēšana un kanalizācijas pakalpojumu regulēšana, ja komersanta sniegto sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu apjoms vismaz vienā no minētajiem četriem sabiedriskā pakalpojuma veidiem pārsniedz 100 000 kubikmetru gadā.

Lai sniegtu ūdenssaimniecības pakalpojumus, sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam ir jābūt reģistrētam ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzēju reģistrā un nepieciešams regulatora apstiprināts ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifs.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)