Šaubīgā lokomotīvju konkursa iepirkuma komisija konsultējusies gan ar LDz, gan "LDz Cargo"
Šaubīgā lokomotīvju konkursa iepirkuma komisija, "LDz Ritošā sastāva serviss" pārstāvji ir konsultējušies gan ar mātes kompāniju "Latvijas Dzelzceļš" (LDz), gan ar pārvadātāju "LDz Cargo", ceturtdien, 13.augustā, žurnālistiem skaidroja "LDz Ritošā sastāva servisa" valdes loceklis, ražošanas un stratēģiskās attīstības direktors Ivars Rullis, kurš bija arī lokomotīvju iepirkumu komisijas vadītājs.Rullis skaidroja, ka lēmums par četru lokomotīvju iegādi pieņemts kompleksi, konsultējoties ar dažādām pusēm, taču bijušais LDz vadītājs Uģis Magonis šā lēmuma pieņemšanā neesot piedalījies. Kopumā iepirkuma komisijā bijuši desmit pārstāvji, arī uzņēmuma valde.
Rullis skaidroja, ka konkurss bija publiska procedūra, kurā varēja piedalīties ikviens. Viņš gan atzina, ka, ja konkursā būtu vairāk par vienu pretendentu, kā tas bija šajā konkursā, tad ticamības moments būtu lielāks. Taču arī šajā gadījumā neesot pamata apšaubīt lokomotīvju cenu adekvātumu.
"LDz Ritošā sastāva servisa" valdes priekšsēdētāja Svetlana Berga skaidroja, ka sākotnēji pieteikumus izņēmušas divas kompānijas, bet rezultātā konkursā piedalījusies tikai viena. Līgums esot parakstīts, abas piegādātās lokomotīves jau tiekot izmantotas pārvadājumiem, un pārējās divas vēl tiekot gaidītas.
LDz valdes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Aivars Strakšas norādīja, ka neatkarīgais auditors, izvērtējot iesniegto dokumentu pārbaudi, secinājis, ka "tā redzeslokā nenonāca norādītā iepirkuma neatbilstība iepirkuma procedūrai, kas noteikta iepirkuma nolikumā". Strakšas skaidroja, ka iepirkuma nolikums neparedz, ka amatpersonas, tai skaitā Magonis, varētu vienpersoniski pieņemt jebkādu lēmumu. Arī šajā gadījuma Magonis neesot pieņēmis vienpersonisku lēmumu.
Rullis, skaidrojot lokomotīvju cenas, norādīja, ka lokomotīvju pirkums par diviem miljoniem eiro esot saimnieciski izdevīgs darījums. Piemēram, jaunas Krievijā ražotas lokomotīves maksājot četrus miljonus eiro, taču par vienu miljonu tās vēl jāpārsertificē, jo tās neatbilst Eiropas Savienības standartiem, un tas prasot divus gadus. Turklāt LDz šādas lokomotīves, iespējams, vajadzēšot tikai līdz 2025.gadam, kad paredzēta infrastruktūras elektrifikācija. Savukārt "Siemens" ražotās lokomotīves maksājot astoņus miljonus eiro, bet tās esot mazjaudīgas.
Iegādātās lokomotīves esot ražotas no 1985. līdz 1987.gadam, un tās varot ekspluatēt vismaz desmit gadus. Rullis pieļāva, ka iepriekš tās ekspluatētas Igaunijas teritorijā.
Pilseta24.lv jau vēstīja, ka KNAB Magoni tur aizdomās par liela apmēra kukuļa pieņemšanu. KNAB oficiāli sniegtā informācija ir skopa - pierādījumu kopums dod pietiekamu pamatu uzskatīt, ka kukulis, kura apmēru birojs neatklāj, saņemts saistībā ar LDz meitasuzņēmuma "LDz ritošā sastāva serviss" iepirkumu.
Portāls "Diena.lv" iepriekš ziņoja, ka Magonis, iespējams, tiek turēts aizdomās par aptuveni pusmiljona eiro kukuļa saņemšanu saistībā ar "LDz ritošā sastāva servisa" nesenu daudzmiljonu iepirkumu - četru vecu dīzeļlokomotīvju iegādi no Igaunijas miljonāram Osinovskim piederošā uzņēmuma "Skinest". Osinovskis savukārt noliedzis korupciju darījumā par lokomotīvju pārdošanu LDz, vēstīja Igaunijas portāls "Delfi.ee".
Latvijas Televīzijas raidījums "Panorāma" ziņoja, ka nepilnu pusmiljonu eiro liels kukulis tika atrasts Magoņa automašīnā viņa aizturēšanas brīdī.
Krimināllikums par Magonim inkriminēto noziegumu paredz brīvības atņemšanu no diviem līdz desmit gadiem, konfiscējot mantu.
Magonis LDz valdes priekšsēdētāja amatu ieņēma nepilnus desmit gadus - kopš 2005.gada 1.septembra. Pirms tam no 2003.gada viņš bija šī uzņēmuma padomes loceklis un padomes priekšsēdētājs. Magonis pagājušajā piektdienā no amata atbrīvots.
Uz sarakstu