"Nielsen": Patērētāju noskaņojuma uzlabojums pasaulē un Eiropā ir lēns

Teju puse jeb 49% aptaujāto uzskata, ka nākamā gada laikā iespējas darba tirgū būs labas vai ļoti labas. Nedaudz pieaudzis arī optimisms attiecībā uz personīgajām finansēm - no 55% 2013.gada beigās līdz 56% gada nogalē pērn.
Pesimistisks noskaņojums pagājušā gada pēdējā ceturksnī bija vērojams eirozonā - patērētāju noskaņojuma indekss samazinājās 20 valstīs no 32. Izteikti optimistisks vērtējums bija vienīgi dāņiem, kur indekss sasniedza 103, bet Vācijā 49% un Šveicē 56% pauda optimismu par darba tirgu tuvākā gada laikā.
Eiropas lielākajā ekonomikā Vācijā indekss pieaudzis par vienu punktu līdz 98, kas ievērojami kontrastē ar reģiona vidējo rādītāju - 76. Lielākais pieaugums reģionā vērojams Īrijā, kur tas pieaudzis par sešiem punktiem līdz 90. Turpretī Krievijā pēc trīs pozitīvi tendētiem ceturkšņiem indekss samazinājās par astoņiem punktiem līdz 79.
Pasaulē 2014.gada pēdējais ceturksnis pavadīts ne tik optimistiski kā trešais ceturksnis, tomēr 39 no pētījumā ietvertajām 60 valstīm uzrādījušas pozitīvāku noskaņojumu nekā gadu iepriekš.
Patērētāju optimisms pasaulē pagājušā gada ceturtajā ceturksnī sasniedza indeksu 96, kas ir par diviem punktiem mazāk nekā trešajā ceturksnī. Neraugoties uz kritumu, tas vēl joprojām ir augstāks nekā pirmskrīzes laikā, kad tas bija 94.
Vienīgie reģioni, kur patērētāju noskaņojums pārsniedz robežšķirtni 100, ir Ziemeļamerika un Āzijas un Klusā okeāna reģions, kur indekss ir 106, iepriekšējā ceturksnī tas bija 107.
Par vienu punktu noskaņojums pasliktinājies arī Vidējos Austrumos un Āfrikā, kur indekss ir 95, par trīs punktiem Latīņamerikā - 88 un par diviem punktiem Eiropā - 76. Valstu šķērsgriezumā par diviem punktiem samazinājusies patērētāju pārliecība ASV - 106, par četriem punktiem Ķīnā - 107 un Japānā - 73.
SIA "ACNielsen Latvia" valdes locekle Iveta Pukše skaidro, ka patērētāju noskaņojums pasaulē uzskatāmi atspoguļo aktuālos notikumus katrā reģionā. "Eirozonas lēnais izaugsmes temps un ekonomiskās izaugsmes palēnināšanās jaunattīstības valstīs, kā arī militāri konflikti un lielas katastrofas ietekmē pasaules iedzīvotāju noskaņojumu."
Pukše atzīmē, ka, piemēram, Malaizijā, kuru pērn skāra vairākas traģiskas aviokatastrofas, iedzīvotāju optimisms piedzīvojis dramatiskāko kritumu un pazeminājies līdz indeksam 89, kas ir zemākais rādītājs kopš 2009.gada. Arī Krievijā pēdējā ceturksnī iedzīvotāju optimisms ir krietni mazinājies un noslīdējis līdz indeksam 79, kas ir par astoņiem punktiem mazāk nekā iepriekš.
Kā ziņots, pagājušā gada pēdējā ceturksnī patērētāju noskaņojums Baltijas valstīs bija optimistiskāks nekā tādā pašā laika periodā iepriekšējā gadā.
Optimistiskākie pēdējā ceturksnī pērn bija lietuvieši, kuru noskaņojums veido indeksu 87, tad seko igauņi ar indeksu 84. Latvijā patērētāju noskaņojums uzlabojies lēnāk - līdz indeksam 81, kas gan tomēr ir augstāks nekā vidēji Eiropā, kur indekss ir 76.
Jaunākais "Nielsen" patērētāju noskaņojuma un patēriņa paradumu pētījums tika veikts 2014.gada novembrī, un tā laikā tika aptaujāti vairāk nekā 30 000 patērētāju 60 pasaules valstīs - Āzijas un Klusā okeāna reģionā, Eiropā, Latīņamerikā, Vidējos Austrumos, Āfrikā un Ziemeļamerikā.
Pētījuma izlase ietver kvotas vecuma un dzimuma ziņā, balstoties uz interneta lietotāju skaitu katrā no tirgiem, un ir reprezentatīva. "Nielsen" pētījums aptver tikai tos iedzīvotājus, kuriem pieejams internets. Tā izplatība dažādos reģionos atšķiras.
Patērētāju noskaņojumu pasaulē nosaka, izmantojot robežšķirtni 100. Indeksa rādītāji virs tās nozīmē optimistiskāku, bet zem - pesimistiskāku attieksmi.
"Nielsen Global Survey", kas iekļauj Starptautisko Patērētāju noskaņojuma indeksu, tiek veikts reizi ceturksnī kopš 2005.gada.
"Nielsen" ir globāla informācijas un mērījumu kompānija ar vadošo pozīciju mārketinga un patērētāju informācijas, televīzijas un citu mediju mērījumu, tiešsaistes un mobilo mērījumu jomā.
Kompānija "Nielsen" strādā aptuveni 100 valstīs, tās centrālie biroji atrodas Ņujorkā, ASV, un Dīmenē, Nīderlandē.