Liepājas muzejā notiks emigrācijas tēmai veltīta zinātniskā konference

Kaut arī konferences galvenā tematiskā uzmanība pievērsta emigrācijas jautājumiem, kas skar izceļošanu no Liepājas ostas, pētnieki akcentēs emigrācijas nozīmi dažādu paaudžu izceļotāju vidū, vērtēs emigrācijas cēloņus laikmetu skatījumā, kā arī runās par izceļotāju dzīvi un likteņiem trimdā, skaidroja Dzērve.
Konferencē par emigrāciju caur Liepājas ostu no 1906.gada līdz 1914.gadam tā laika vācu preses atspoguļojumā runās vēsturniece Kristīne Skrīvere, kura vairākus gadus šo tēmu pētīja, būdama Liepājas muzeja galvenā speciāliste, bet pašlaik sākusi strādāt par Cēsu vēstures un mākslas muzeja direktori.
Latvijas Universitātes Vēstures un filozofijas fakultātes asociētais profesors Ēriks Jēkabsons referēs par kuģu satiksmes atjaunošanu 1920./1921.gada maršrutā Liepāja-Ņujorka. Savukārt Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja pārstāve Irisa Priedīte raksturos latviešu sētas un mājas Brazīlijā 19.gadsimta beigās un 20.gadsimta sākumā.
Latvijas Okupācijas muzeja pārstāvis Uldis Neiburgs runās par latviešu bēgļu laivu akcijām uz Zviedriju Otrā pasaules kara laikā. Latvijas Kara muzeja vēsturniece Ieva Kvāle referēs pat Latvijas brīvības idejas nesējiem okupācijas apstākļos un trimdā, bet Latvijas Zinātņu akadēmijas Baltijas stratēģisko pētījumu centra vēsturniece Kristīne Beķere raksturos nākotnes Latvijas tēlu trimdā.
Konferences dalībniekiem būs iespēja iepazīties ar Liepājas muzeja veidoto izstādi "Liepāja-Helifaksa-Ņujorka", kurā eksponēti unikāli priekšmeti, kas raksturo emigrāciju caur Liepājas ostu 19.gadsimta beigās un 20.gadsimta sākumā. Izstādē apskatāma oriģināla prāmju līnijas "Liepāja-Ņujorka" ceļojuma biļete, ASV naturalizācijas dokumenti, "American Express" pārskaitījuma kvīts un daudzi citi to laiku raksturojoši un emigrantiem piederējuši priekšmeti.
Kā pastāstīja Dzērve, gandrīz 30 gadus 19.gadsimta beigās un 20.gadsimta sākumā Liepāja bija viens no vadošajiem iedzīvotāju izceļošanas centriem Krievijas impērijā. Tieša nozīme emigrācijas kustībā caur Liepājas ostu bija Liepājas-Romnu dzelzceļam, kas savienoja Liepāju ar visas Krievijas impērijas dzelzceļa tīklu un atviegloja emigrantu nokļūšanu no vistālākajām impērijas guberņām Liepājā. Otrs nozīmīgs aspekts bija jau tam laikam attīstīta kuģu satiksme, sākotnēji savienojot Liepāju ar citām Eiropas ostām - Brēmeni, Rostoku un Hulli -, bet vēlāk, 1906.gadā, atklājot tiešo satiksmes līniju Liepāja-Ņujorka, kam vēlāk pievienoja Kanādas ostu Helifaksu.