Latvijas un Baltkrievijas amatpersonas pārrunā iespējas palielināt kravu apjomu caur Latvijas ostām
Latvijas vēstnieks Baltkrievijā Mihails Popkovs ticies ar Baltkrievijas ārlietu ministra pirmo vietnieku Aleksandru Mihņeviču, lai pārrunātu kravu apjomu palielināšanu caur Latvijas ostām, aģentūrai LETA apliecināja Ārlietu ministrijas Preses un informācijas nodaļas vadītāja Diāna Eglīte.Vaicāta par tikšanās iemesliem, Eglīte skaidroja, ka abu valstu pārstāvji pārrunājuši divpusējo attiecību aktuālo dienaskārtību, tostarp apsprieda abpusējās ekonomiskās sadarbības uzlabošanai veicamos pasākumus. "Tā bija ierastās darbakārtības tikšanās, jo Latvijas vēstniecības diplomāti regulāri tiekas ar Baltkrievijas atbildīgo institūciju amatpersonām un biznesa aprindu pārstāvjiem, aizstāvot Latvijas ekonomiskās intereses Baltkrievijā," skaidroja Eglīte.
Vaicāta, vai tikšanās laikā diskutēts par kravu apjomu palielināšanu, tostarp par naftas produktu apjomu palielināšanu, ministrijas pārstāve norādīja, šajā jomā īpaša uzmanība tiek pievērsta Latvijas eksporta veicināšanai uz Baltkrieviju, atbalstot Latvijas uzņēmējus Baltkrievijas tirgus apgūšanā un ārējā mārketinga pasākumu īstenošanā.
Tāpat pārspriests Latvijas-Baltkrievijas sadarbība loģistikas, tranzīta un transporta jomā, lai veicinātu kravu apjomu palielināšanu caur Latvijas ostām, skaidroja Eglīte.
LETA jau vēstīja, ka pagājušā gada beigās Minskā parakstīts Latvijas un Baltkrievijas saprašanās memorands transporta un tranzīta kravu jomā, kura mērķis ir attīstīt savstarpēji izdevīgas divpusējās attiecības transporta kravu pārvadājumu jomā, kuras saistītas ar naftas produktu transportēšanu no Baltkrievijas uz Latviju, izmantojot Latvijas ostu infrastruktūru.
Memorands paredz, ka Baltkrievija saglabās un palielinās pārvadāto preču apjomu, izmantojot Latvijas dzelzceļa un Rīgas brīvostas infrastruktūru. Plānota Baltkrievijas uzņēmēju iesaiste naftas produktu termināļa attīstībā Rīgas brīvostā. Ostā norādīja, ka parasti laiks no sarunu sākšanas līdz konkrētām darbībām termināļa attīstībā notiek vairāku mēnešu, pat gadu laikā. Precīzi projekta nianses būšot skaidras, kad jautājums par jaunu ostā strādājošu uzņēmumu biznesa plānu apstiprināšanu tiks lemts brīvostas valdes sēdē.
Latvija apņēmās palielināt Latvijas dzelzceļa caurlaides spēju, īpaši Mangaļu dzelzceļa stacijā un tās apkārtnē pieguļošajās teritorijās, ņemot vērā plānoto Baltkrievijas preču apjomu pieaugumu.
Savukārt kā iepriekš aģentūrai LETA skaidroja bijušā Valsts prezidenta Andra Bērziņa toreizējais ekonomikas padomnieks Aivis Ronis, kurš oktobra vidū Baltkrievijā vadījis sarunas par transporta kravu pārvadājumu jomu, parakstītais memorands ļaus Baltkrievijai palielināt pārvadāto naftas produktu apjomus par vairākiem miljoniem tonnu gadā.
"Tā bija viena no tēmām, par kuru kopā ar bijušo Tautas partijas vadītāju, agrāko premjerministru Andri Šķēli vadījām sarunas ar Baltkrievijas valdības pārstāvjiem. Sarunas nekad nav vieglas, bet es esmu priecīgs un gandarīts par parakstīto saprašanās memorandu, jo valsts, Rīgas pilsēta un Rīgas osta no tā tikai iegūs," tolaik pauda Ronis. "Runa ir par vairākiem miljoniem tonnu gadā, kas ilgs, iespējams, līdz pat desmit gadiem," sacīja Ronis. Uz sarakstu