Auto diski – to iedalījums un jaunākās tehnoloģijas
Disku veidi
Pirms runāt par inovācijām auto disku pasaulē šobrīd der uzzināt par to, kādi galvenie disku veidi ir izplatītākie šobrīd, kādas ir to uzbūves nianses un atšķirības. Šis pamata iedalījums ļaus Tev labāk saprast, kura veida diski būs piemērotākie tieši Tavam auto.
Tērauda diski
Šos diskus tautā sauc arī par "štancētajiem" diskiem. Tos izgatavo no tērauda loksnes, līdz ar to tiem ir raksturīgs lielāks svars par vieglmetāla diskiem.
Tērauda disku priekšrocības:
• zemā cena;
• triecienu absorbējošas īpašības – ja disks tiek uzsists pret kādu asāku malu, tas var pasargāt auto balstiekārtu no lielākiem bojājumiem.
Tērauda disku trūkumi:
• zema pretkorozijas noturība;
• uzbūve ierobežo dizaina daudzveidības iespējas.
Tērauda diskus daudzi izmanto tieši ziemas sezonā, kad ceļu kvalitāte ir pasliktinājusies un praktiskums ir svarīgāks par estētiskumu. Ja vēlies uzlabot tērauda disku izskatu, vienmēr vari piemeklēt sev tīkamu dekoratīvo disku uzliku komplektu!
Lietie diski
Vieglmetāla lietie diski tiek izgatavoti no alumīnija sakausējuma, kas ir ievērojami vieglāks materiāls par tēraudu. Lietie diski atšķiras pēc to ražošanas (liešanas) metodēm, un atkarībā no tā, kura tehnoloģija tiek izmantota, lietie diski var būt līdz pat 15–30% vieglāki par analoģiska izmēra tērauda disku.
Lieto disku priekšrocības:
• uzlabota auto paātrināšanās un bremzēšanas veiktspēja;
• uzlabota degvielas ekonomija;
• lielāka noturība pret koroziju;
• triecienu absorbējošas īpašības – ja disks tiek uzsists, tas var pasargāt auto balstiekārtu no lielākiem bojājumiem.
Lieto disku trūkumi:
• augstāka cena salīdzinājumā ar tērauda diskiem;
• nenoturību pret asiem triecieniem, kas diskā veido plaisas, nevis to saloka.
Kā redzi, vieglmetāla diskiem ir daudz funkcionālu dizaina priekšrocību, kas uzlabos Tava auto veiktspēju, ne tikai tā izskatu. Tomēr arī estētiskā puse nav mazsvarīga, un arī šeit lietos diskus var īpaši izcelt – to ražošanas tehnoloģijas piedāvā gandrīz neierobežotu dizaina iespēju daudzveidību, kas ļauj piemeklēt savai acij tīkamāko komplektu.
Kaltie diski
Kaltie diski arī tiek veidoti no alumīnija sakausējuma vieglmetāla, tomēr to atšķirīgā ražošanas tehnoloģija ļauj vēl vairāk samazināt diska svaru un uzlabot tā izturību. Augsto veiktspēju rādītāju dēļ šos diskus visbiežāk izmanto autosportā. Diemžēl šī sarežģītā ražošanas procesa dēļ kaltajiem diskiem ir ierobežota dizaina iespējas, kā arī daudz augstāka cena, salīdzinot ar pārējiem vieglmetāla lietajiem diskiem.
Saliktie diski
Saliktie diski tiek izgatavoti izmantojot tās pašas lietoto disku ražošanas metodes, taču to uzbūvi iespējams kombinēt, izmantojot dažādus materiālus katrai atsevišķajai diska daļai. Šim dizainam ir savas priekšrocības – ja disks tiek uzsists un bojāts, ir lielāka iespēja, ka to būs iespējams atjaunot, nomainot tikai kādu tā daļu. Ņemot vērā, ka saliktie diski var maksāt pat 1000 eiro un vairāk par komplektu, šāda dizaina priekšrocība ir lieliska ziņa tiem salikto disku īpašniekiem, kuriem gadījies iebraukt kādā dziļākā bedrē.
Kā automašīnu diski attīstījušies pēdējo desmitgažu laikā?
Ja runājam par auto disku attīstību pēdējo desmitgažu laikā, jāsaka, ka pagaidām "ritenis nav izgudrots no jauna", ar šo saprotot, ka disku ražošanas metodes nav radikāli mainījušās. Disku ražotāji konstanti strādā pie nākotnes auto diskiem, taču tie pārsvarā ir prototipi un tuvākajā laikā vēl neizkonkurēs tradicionālā dizaina (tērauda, lietos, kaltos un saliktos) diskus. Evolūcija, nevis revolūcija, ir pēdējo desmitgažu attīstības virziens auto disku pasaulē. Tas nozīmē, ka galvenokārt esošie dizaini tiek pilnveidoti, tiek izstrādāti jauni metālu sakausējumi un aizsargpārklājumi ar uzlabotām īpašībām.
Lai arī, iespējams, ne tuvākajā laikā, tomēr daži disku koncepti visticamāk tiks ieviesti masveida ražošanā. Apskatīsim dažus no tiem!
Karbona diski
Karbons jeb oglekļa šķiedra autobūves industrijā jau tiek izmantota samērā ilgu laiku un sākotnēji tika izmantota Formula 1 sacīkšu automašīnās. Ogleklis ir autoindustrijas brīnummateriāls, jo ir līdz 10 reizēm izturīgāks un līdz 5 reizēm vieglāks par tēraudu. No šī materiāla izgatavotie diski ir ļoti viegli un izturīgi, tomēr pagaidām to ieviešanu masu ražošanā kavē sarežģītais izgatavošanas process un ļoti augstās izmaksas (ap 5000 dolāru par vienu disku). Šo iemeslu dēļ karbona diski pagaidām pieejami vien eksotisku superauto aprīkojumos vai kā ekskluzīva tūninga opcija.
Michelin Acorus
Visiem zināms trends jau pāris desmitgažu, ir pēc iespējas lielāka diametra diska ietilpināšana sava auto arkā. Liela izmēra diski, nenoliedzami, padara auto izskatu sportiskāku un pievilcīgāku, tomēr tā radot tikpat lielas problēmas. Lielāka izmēra disks samazina auto riepas profilu, kas nozīmē, ka sabojāt auto disku, uzbraucot uz kādas apmales vai iebraucot bedrē, būtiski palielinās. Risinājumu šai problēmai piedāvā franču riepu ražotājs Michelin sadarbībā ar disku ražotājiem Maxion. Jaunā disku sistēma, kurai dots nosaukums Acorus, sastāv no elastīgu gumijas atloku pāra, kas piestiprināta pie īpaša lietā diska, lai palīdzētu absorbēt trieciena šoku diska uzsišanas brīdī. Acorus sistēma ir sniedz iespēju uzstādīt zemāka profila riepas bez bailēm, ka tie tiks sabojāti, iebraucot pirmajā bedrē.
Kādi ir kvalitātes standarti, kuri jāņem vērā, iegādājoties jaunus auto diskus?
Viens no galvenajiem kritērijiem, meklējot savam auto jaunu disku komplektu, ir pievilcīgs dizains. Tas noteikti ir svarīgi, taču nedrīkst aizmirst arī par praktiskumu. Kam vēl būtu jāpievērš uzmanība, iegādājoties jaunus auto diskus?
Disku izmērs
Lielāka izmēra auto lietie diski uzlabo auto izskatu, taču jāņem vērā, ka, lai savam auto uzliktu lielāka diametra disku, samazināsies uz tā uzmontēto riepu profils, kas noved pie:
• auto amortizācijas kvalitātes krišanās un braukšanas komforta samazināšanās;
• paaugstināta riska diska bojājumam, uzbraucot uz kāda šķēršļa, piemēram, apmales.
Disku noturība pret ārējās vides ietekmi
Risks disku apskādēšanai uz nekvalitatīva ceļu seguma ir visu gadu, bet it sevišķi paaugstinās ziemas periodā, kad šķēršļi uz ceļa mēdz slēpties aiz sniega segas. Tāpat Latvijas ceļi ziemā tiek kaisīti ar sāli un pretslīdes ķimikālijām. Abi iepriekšminētie apsvērumi pārliecina daudzus autobraucējus ziemas periodā montēt riepas uz lētākajiem tērauda diskiem, kuri, protams, ir praktiskāki, taču estētiskais aspekts tiek atstāts otrajā plānā.
Ja tomēr vēlies stilīgus lietos diskus savam auto arī ziemā, nezaudējot praktiskumu, ievēro šos priekšnosacījumus:
• ziemas riepas montē uz mazāka izmēra lietajiem diskiem, kā vasarā. Tie izskatīsies labāk par tērauda diskiem un nebūs jāzaudē uz komforta un drošības rēķina;
• iegādājies diskus ar pretkorozijas aizsargpārklājumu, kas pasargās disku no korodēšanas ziemas bargajos braukšanas apstākļos.
Ja neesi pārliecināts, kuri diski būs vispiemērotākie tieši Tev, sazinies ar disku ekspertiem! Visplašākā lietoto disku izvēle un kompetenti konsultanti pie www.riepas1.lv! Ienāc un pārliecinies pats! Uz sarakstu