Ašeradens: Izglītības sistēmā mūžizglītības piedāvājums ir vājš
Ministrs pauda pārliecību, ka izglītības sistēmā nav jādomā tikai par jauniešiem, bet arī tiem cilvēkiem, kuri jau atrodas darba tirgū.
"Jānodrošina tāda mūžizglītība, ka ļautu darba tirgū esošajiem cilvēkiem sākt otro vai trešo karjeras ciklu. Patlaban klasiskajā izglītības sistēmā nav mūžizglītības iespēju, tāpēc izglītības sistēma ir jāpārveido," uzsvēra Ašeradens.
Ekonomikas ministrs norādīja, ka patlaban darba tirgū pastāv četras problēmas - darbaspēka deficīts ilgtermiņā, darbaspēka novecošanās ekonomiski svarīgos sektoros, darbaspēka prasmes un darbaspēka produktivitāte.
"Izglītība sistēma turpina ražot cilvēkus, kuriem nākotnē būs grūtības atrast darbu, piemēram, sociālajās un humanitārajās zinātnēs nākotnē veidosies pārpalikums par 10 000. Izglītības sistēma nevar apmācīt tos, kas vēlāk nebūs vajadzīgi darba tirgū. Tāpat liela problēma ir tā, ka patlaban 30% pēc vidusskolas absolvēšanas neiestājas augstākajās izglītības iestādēs. Tiem, kas nolemj neturpināt iegūt izglītību, būtu jāiegūst profesija. Ir jāpalīdz jauniešiem saprast, kā viņi nonāks darba tirgū," uzskata Ašeradens.
Arī EM Tautsaimniecības struktūrpolitikas departamenta direktors Jānis Salmiņš sacīja, ka joprojām daudzi vēlas studēt humanitārās un sociālās zinātnes, taču pastāv risks, ka šo virzienu absolventi nestrādās iegūtajā specialitātē. Turpretī dabaszinātņu un inženierzinātņu jomās veidojas studējošo deficīts, kas savukārt rada ekonomikas izaugsmes riskus, jo tieši šajās jomās nākotnē pietrūks darbaspēka.
"Ja nemainīs šo struktūru, ar esošo izglītības sistēmu nevarēs saražot tik daudz inženieru, cik nepieciešams," uzskata Salmiņš.
Jau ziņots, ka Ekonomikas ministrija (EM) rosina par 47% palielināt augstskolu absolventu skaitu eksaktajās un inženierzinātnēs, šodien žurnālistus informēja ekonomikas ministrs Ašeradens (V).
Ministrs stāstīja par EM izstrādātajiem darba tirgus pārkārtojumiem straujākai ekonomikas izaugsmei. Ašeradens uzskata, ka EM ir jāuzņemas atbildība par darba tirgus attīstību, kā arī viņa ieskatā ir jāaktivizē trīs ministru - ekonomikas, labklājības, izglītības un zinātnes - padome, kas risinātu ar darba tirgu saistītos būtiskos jautājumus.
EM rosina līdz 2020.gadam ievērojami palielināt vidusskolēnu skaitu, kas spēj sekmīgi nokārtot eksāmenus, - matemātikā par 52% jeb no 5200 līdz 8000 skolēniem, dabaszinībās 2,3 reizes jeb no 2600 līdz 6000 skolēniem, bet svešvalodās divarpus reizes jeb no 4000 līdz 10 000 skolēniem.
Uz sarakstu