10 veidi, kā uzlabot savas līdera prasmes
Neatkarīgi no tā, vai darbā jūties nenovērtēts un plāno kaut ko mainīt vai arī esi vadītājs un vēlies uzlabot biznesa rezultātus, uzlabot savas līdera prasmes vienmēr ir lieliska doma. Lūk, daži ieteikumi, kā to izdarīt.
Ieklausies citos
Lai uzlabotu savas prasmes, vērts ieklausītos cilvēkos, kas ir savas jomas līderi, tādā veidā gūstot vērtīgas atziņas un piemērus, ko attiecīgi pēc tam pielāgot tieši savai situācijai un darbības jomai.
Apzinies savas spējas un iespējas
Savu spēju apzināšanās daudz ko dod – gan stabilitātes sajūtu, gan spēju vienkāršāk pieņemt un risināt sarežģītākas situācijas. Taču vienlaikus vajadzētu atcerēties, ka vēlme citu priekšā izlikties gudrākam un svarīgākam, neko labu par Tevi kā līderi, nevēstīs. Īsts līderis spēj pieņemt gan kritiku, gan arī ieklausīties savu padoto sniegtajos padomos.
Izglītojies
Viens no efektīvākajiem veidiem, kā uzlabot līdera prasmes, – mācīties. Un tas ne vienmēr nozīmē atgriezties skolas solā – mūsdienās pieejamas tik daudz vērtīgas grāmatas, interneta resursi, kursi, semināri, ko noteikti var un vajag izmantot.
Rīkojies saskaņā ar vērtībām
Labs līderis apzinās pārstāvētās organizācijas vērtības un rīkojas saskaņā ar tām. Par vērtībām ir jārunā arī ar darbiniekiem, stāstot, kas no viņiem tiek sagaidīts, veicinot to, ka pieņemtie lēmumi saskan ar organizācijas vērtībām.
Domā stratēģiski
Lai sasniegtu biznesa mērķus, jābūt labi informētam un jāspēj paredzēt notikumu attīstību. Stratēģiskā plānošana var palīdzēt atrast risinājumus sarežģītās situācijās, izvirzīt jaunus mērķus, izveidot efektīvu darbības plānu.
Ieguldi savā komandā
Lai komandas darbs būtu lielisks, svarīga ir tās saliedētība. Ir jāpievērš uzmanība ne tikai tam, kas notiek ārpus organizācijas, bet arī tam, kas notiek tās iekšienē. Efektīvi instrumenti ir darbinieku izglītošana, motivācijas sistēmas ieviešana un pilnveidošana, dažādu iekšējo procesu uzlabošana.
Mācies pieņemt gudrus lēmumus
Lai pieņemtu gudru lēmumu, nepieciešama empātija – tā palīdz labāk izprast situāciju. Taču tas nenozīmē, ka jāļauj sevi vadīt emocijām – bieži vien tās ir jāsavalda un vairāk jāpaļaujas uz racionāliem prāta spriedumiem. Nav jābaidās arī no krīzēm, jo tieši tās palīdz pieņemt nepopulārus lēmumus un meklēt jaunus attīstības ceļus.
Uzņemies atbildību
Lēmumu pieņemšana iet roku rokā ar spēju uzņemties atbildību. Lai pilnveidotu atbildības uzņemšanās un lēmumu pieņemšanas kompetenci, svarīgi neatlikt problēmu risināšanu, kā arī prast nošķirt savas emocijas un egoismu no aktuālā jautājuma. Noteikti nav jākaunas prasīt padomu kādam zinošākam - iespējams, kāds cits ir saskāries ar līdzīgu problēmu un to veiksmīgi atrisinājis.
Veido un uzturi attiecības
Būtiska prasme, kas palīdz gūt panākumus profesionālajā jomā, ir prasme veidot un uzturēt attiecības. Tas ietver mērķtiecīgu jaunu kontaktu dibināšanu, attiecību uzturēšanu, cieņas izrādīšanu, pozitīvu attieksmi.
Rādi piemēru
Un visbeidzot – lai komandas darbs būtu efektīvs un nestu cerētos rezultātus, līderim ir jābūt tam pozitīvajam piemēram, kam sekot. Tas nozīmē, ka līderim ir jāpiemīt tām īpašībām, kas arī citu iedvesmo jauniem sasniegumiem. Tas ne vienmēr ir viegls uzdevums. Iespējams, tādēļ ir tik daudz vadītāju, bet tik maz – īstu līderu.